Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Éléstevékenységem sanyarú vs boldog napjai

Szeretettel ajanlom barataimnak es szeretteimnek kepeim es (le)irasaim...

HEREFORD: A Szoba

2010.06.05. 22:32 Mannarazza

Mit is jelent a szoba, mint szo. Gondolkodtal-e mar rajta, kedves olvasom?

Ha eloszor beirom a gugliba, akkor kiado szoba vagy szoba kiado jon fel es kepek kiado szobakrol. Aztan  Kalotaszegi szoba a YouTube-on vagy a Bonanza Banzai A 101-es szoba c. klippje. De a felsorolasban megtalalhato Ames szobaja is.(Kep forrasa)

Az Ames-szobát Adalbert Ames tervezte. Azt kívánta vele szemléltetni, hogy az észlelt távolság milyen hatással van a látszólagos méretre. Vizuális érzékcsalódás, mely arra épül, hogy a megfigyelő egy adott szemszögből betekintve a szobába jelentős méretbeli eltéréseket tapasztal a szoba két különböző sarkában álló személy között, holott a két személy közel egyforma magas. A szoba különlegesen épített, mégis egy bizonyos szögből teljesen normálisnak és téglalap alakúnak látszik.

Akkor ugorjunk neki a masodik kornek `szoba jelentese`. Es ime a valasz. En nem tudtam, de a szoba mint szo nyelvemlekeinkben csak a 13. sz. ota ismeretes nalunk es elsodleges jelentese...

`Miután nyelvünkben a szoba elsődleges jelentésére (fűtőalkalmatosság) számos szinonima élt és terjedt el, a szoba szó köznyelvünkben fokozatosan csak ’lakóhelyiség’ jelentésre szűkült, és napjainkban is terjedőben van, a ház mint ’lakóhelyiség’ használatát szorítja egyre szűkebb térre. Ez a terjedés részben még mindig azt a minőségi változást jelzi, amit a tiszta levegőjű, füsttelenül fűtött lakótér megjelenése, a külső fűtésű, temperáló eszköz alkalmazása hozott létre.`

Na. Akkor nezzuk meg angolul. Itt egybol egy `szotari jelentes` jon fel, miszerint hatszo. tagas, levegos - spacious, roomy, fn. hely vagy pozicio a tarsadalomban...

`Place or position in society; office; rank; post; station; also, a place or station once belonging to, or occupied by, another, and vacated.`

 ...ezt sem tudtam. De nezhetjuk a szoba jelenteset `almaink`ban.

 

Psychological Meaning: Rooms stand for different aspects of your personality. The living room represents the conscious mind, the cellars the unconscious and the upper rooms represent your higher aspirations and spirituality.

Mystical Meaning: The variations on this theme are too numerous to list. However, one interesting superstition states that to dream of your bedroom means that you will visit far away lands.

 

Vagy nezzuk meg, hogy az `irodalom`ban hol szerepel. Elsokent megemlitenem A voros szoba alma c. muvet. Kínai értelmiségi körökben az a szólás járja, hogy aki nem tudja elbeszélni A vörös szoba álmát, az hiába olvas bármennyi könyvet is. A KONYV szerzoje Cao Xueqin (Cao Hszüe-csin). A konyv pedig a kinai szepirodalom egyik legjelentosebb muve.

A mű témája a császári uralkodóházhoz rokoni szálakkal fűződő négy nagycsalád (nemzetség) mindennapi élete, középpontjában a Jia hercegi palota történetével. Életszerűen írja le a feudális társadalmi arisztokrácia, az előkelő réteg fényűzését, hanyatlását, erkölcsi romlását, nyílt és burkolt harcait. Gazdasági, politikai, erkölcsi és más szempontból mutatja be a feudális arisztokraták és előkelők hanyatlásának és romlásának szükségszerűségét. Az alkotás elevenen és élethűen ábrázolja figuráit. A regényben több szálon fut a cselekmény. A vörös szoba álma nagy terjedelmű eposznak is nevezhető.

A vörös szoba álma megjelent az Európa Kiadó gondozasaban es beleesik az` 1001 könyv, amit el kell olvasnod, mielőtt meghalsz` kategoriaba. 

Szoba temaju `film`ekkel pedig Dunat lehetne rekeszteni (ne felejtsem el megjegyezni, hogy sok film konyv adaptacio es hasonlo cimen meg a film alkotasa elott irodott, - van, hogy szazadokkal): Szoba kilatassal, 1408, Az elhagyott szoba, Negy szoba, aztan van The Room meg a The Killing Room es egy szamomra ismeretlen, de a leirasbol izgalmasnak tunod Darkened room.... es meg sorolhatnam hajnalig az alkotasokat.

Mielott eleselnem nekem mit jelent a szoba, mint szo es mint ter es mint fogalom, keressunk gyorsan muveszi alkotasokat a `festeszetb`en. Beugrottak flamandok es olaszok es terrel jatszo reneszanszok meg barokkok es kepek... tobbek kozott Magritte hallgato szobajaThe Listening Room (La Chambre d'Écoute, 1952.

Azt kulonben tudtatok, hogyan kell gotikus szobat kialakitani? Ha nem, akkor ezen az oldalon kiderul. En biztos, hogy nem aludnek gotikusan kialakitott agyban, fekete fuggonyok es leplek kozott, mkozben finoman lengeti a tavaszi legaramlat oket...

Es hogy nekem mit jelent a szoba?

Most az a 3x4mes helyiseg, ahol toltom az eletem par honapjat. A herefordi kis szoba jut a szorol szembe, pedig sok szobaban jartam mar.

Eloszor a nagyim egyszobas lakasaban, abban az egy szobaban ami volt, eltem. A bal oldalan volt az en agyam. Ejszakankent nehezen aludtam el (mar akkor is), mert azt ereztem, hogy ha megmozdulok vagy a labam lelog az agyrol, akkor megkaparintjak `ok` es elvisznek (kesobb kideult, edesanyam is hasonlo erzesekkel tert nyugovora 20 evvel elottem).

Aztan eszembe jut a Haller utcai szoba, ami szinten egy egyszobas lakas volt. Ott mar harman eltunk es a szoba jobb sarkaban volt az agyam az ablak alatt. A felnottek lgteretol egy konyvesszekreny valasztott el. Nem szerettem itt elni - rossz emlekek fuzodnek a szobahoz.

Onnan azonban sikeresen elkoltoztunk budara a Gyorskocsi utcaba (nem a fogdaba), ahol megkaptam eletem elso szobajat. A falon bal oldalt (az agyam felett) egy hatalmas poszteren mindig lement a Nap a felhok felett... ejszaka pedig bevilagitott a Hold az ablakon. Szerettem itt lakni - addig, amig a zongoramat el nem vittek (az en megkerdezesem es beleegyezesem nelkul). Akkor egy kicsit osszetortem, nagyon.

Aztan mentunk elkoltoztunk a Thokoly utra. Akkor egy szoban ketten osztozkodtunk. Egy hatalmas Bonanza Banzai plakat ektelenkedett a falon... Most igy vissza gondolva eleg nagy batorsag volt mindket osszerakni - mert siman erezhette ugy a szobatjat velem megosztolany, hogy kiturom Ot a sajat szobajabol, eletebol. Es (valahogy) igy is volt. Pedig akar lehetett volna a mostohatestverem is, ha az eletunk nem alakul oly mostohan, hat, hat.

Idozkoben mar atjartam a Dohany utcaba, ahol a lakasban mar harom szoba volt. A kedvenc lakasom, ahol eddig valaha elhettem, es igy az eletem eddigi legemlekezetesebb idoszaka. Ott is volt sajat haloszobam (kek), meg nappalim (voros) es vendeg szoba Orsikanak (sarga), meg eloszoba (narancs) es furdoszoba (szinten sarga, kepekkel). Valahogy mindig a furdoszobat diszitettem fel legkevesbe es ezert mindig azt is kedveltem a legkevesbe... Pedig a furdoszoba fontos piheno es tisztito resze a lakasnak. Legkozelebb nem igy lesz.

Emlekezetes tovabbi szoba? Angyal utca, ahol az egesz lakas egy szoba volt, majd vegul de nem utolso sorban a Berzenczey. Szinten egy szoba a lakas, de legalabb van kulon konyha. Itt volt eloszor normalis, hatalmas, baldachinos agyam. Es errol a lakasrol mondhato el igazan, hogy az en lakasom es az en izlesem es hogy hozzam tartozik.

...aztan kijottem Angliaba, ahol mar nem egyszobas lakasokrol beszelunk, hanem egy- vagy ketszemelyes agyas szobakrol. Eddig szerencsem volt es duble room-okban eltem. Mostanaig...

Hereford. Singel room. Ket ablak. Egy teve (nem allat, hanem aposztrofos betu - tv.) Asztal az nincsen, tanulni a fesulkodo asztalnal tanulok. A tukrot beraktam a szekrenybe. Ket kep: Degas Balettancosnoje es egy teli taj (szinten a szekrenyben landolt, igy mar csak egy van, helyette a sapkam log a szegen.)

Osszakotheto fogalmak es erzesek a herefordi szobaval (amit soha nem nevezek szobamnak, vagy `haza` vagy barmi, ami szemelyesse tenne, hiszen csak dolgozom itt... szamuztem magam). Vegyuk sorrendben:

- alom - ritkan almodom, de ha igen, akkor altalaban nem maganyosan toltom oket, hanem az ellenkezo nem egy tagjaval szoktam egyutt lenni. Mily meglepo. Meg az a szerencse, hogy nem osszevissza mindekivel almodok, hanem van harom emberem. Ok jonnek es mennek, szorakoztatnak es elvezkednek. Velem egyutt.

- apacasag - most mar tudom milyen. Reggelente a joga `helyettesiti` az katolikusok fele imadkozast es egyeb szakralis megnyilvanulasokat, mellyel Istenhez szolok es tudatom vele: koszonom, az Eletem. Latogatoim nincsenek es akar mondhatnam, hogy nemasagi fogadalmat tettem. Ferfiak... lasd: alom.

- boldogsag - erdekes, hogy boldognak erzem magam. Vagy nevezhetjuk kiegyensulyozottnak. Mivel van idom magammal foglalkozom, igy egyre jobban megismerem magam. Mivel egyre jobban megismerem magam, egyre jobban vagyok magammal, azaz szeretem magam. S mivel szeretem magam, igy boldog vagyok. A keplet egyszeru es nem en talaltam ki. Mindenkinek -sok szeretettel- merem ajanlani, hogy egy kis idot toltson magaval minden nap es megvaltozik az elete, mivel kozelebb kerul Onmagahoz. (De az is lehet, hogy Ti erre mar regen rajottetek... A jo munkahoz ido kell... nekem szuksegem volt idore.)

- csalad - elegge interaktivva valt a kapcsolat, de van ahol kifejezetten elonyos szinekben tundokoltek fel bizonyos kerdesek es valaszok...

- egeszseg - mivel minden nap edzek, de legalabb is heti 5szor, igy az egeszsegem is a szobahoz kotheto: itten alszom, eszem, tisztalkodom, olvasok, tanulok es edzek. Ugyan azon a 3x4nmen.

- egyedullet - ket maci van velem es az internet (mennyit emlegetem....) Habar az ablakon at fogadhatnek latogatokat, de mivel nincsen lehetosegem ismerkedni, igy sajnos senki nem kopogtat, hogy bejonne... (lehet nem sajnos.) De felre a trefaval: az egyedullet nem jelent maganyossagot. Es nem mondhatnam magam maganyosnak azert, emrt egyedul vagyok a szobaban. Hanem pontosan az ellenkezoje: meg sosem voltam ennyire joban magammal... Elvonulni: jo es egeszseges (a Lelek erosodik, az Agy megtisztul, a Sziv batrabb lesz mig a test feszesen feherlik napfeny hijjan. Egy null a szoba javara.)

- internet - az egyeduli kapcsolatom a kulvilaggal. Nem mondom, hogy internet nelkul megorulnek, mert neha jo valoban elvonulni, de az internet hasznos. Orulok, hogy vettem laptopot meg mielott ide koltoztem volna. Igazi oslelet, de joban vagyunk. 

- joga - Jogi Marlon. Gondoltam, hogy veszek DVDt es majd jogazom. Torekedtem nem szkeptikus lenni a boltban es megerzesimre hallgatva egy kicsit professzionalisabb, sok leirassal vegyitett kepes DVDt venni: egy dobozban 3 fim. Filmenkent 4x25p. Az oktato fantaztikus, az orak kovethetoek es izgalmasak, erezhetoen erosodom es nem tudok ragyujtani, mert nem esik jol. Leven legzesgyakorlatokkal kezdunk minden etap elejen... Eljen az egeszseg!

`Yoga is so much more than postures and breathing. Asana and pranayama are just 2 of the 8 "limbs" Patanjali's philosophical writings of yoga Patanjali wrote about 2000 years ago. What interesting timing!

The process of integrating yoga into each facet of our lives is certainly a gradual one. (Many sects would agree that you have as many lifetimes as you need to do this.) Some of these observances may seem too extreme or difficult now. Relax. With grace, old habits drop away like old clothes we simply do not need or desire anymore.`

Konkluzio: A szoba szamomra az a hely, ami az Elet-teremet jelenti. Ahol van az agyam, ahol van az otthonom. Jelenleg nem nagyon van otthonom, vagyis van, de nagyon tavol tolem... Viszont azt tudom, hogy szeretnem, ha vegre lenne egy olyan sszepes kenyelmes  szoba, ahol biztonsagban es szereteben erzem magam... ahol nem vagyok apaca. Egy szoba, amire mindenki vagyik titkon vagy titkok nelkul.

Szólj hozzá!

Címkék: vers film internet joga szoba boldogsag csalad alom magany felelem ido kolteszet junius apacasag emlekezet egeszeg ifjusag

A bejegyzés trackback címe:

https://mannarazza.blog.hu/api/trackback/id/tr592059449

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása